måndag 11 oktober 2010

Första surdegen - kastrullbröd

Har aldrig tidigare provat att varken sätta eller baka ett surdegsbörd. Jag har trott att det skulle vara både svårt och omständigt. De fördomarna har fått sig på pälsen.



Med lite hjälp sattes en surdeg på grovt rågmjöl, (allt efter instruktioner från Martin Johansson hemsida) en söndagskväll. Har sen skött om burken med kärlek, skakat och matat och sett till att den stått varmt och gott. Mitt överskåp har visat sig vara det bästa för en surdeg att bo i.


I helgen startade vi upp baket, hittade recept på det enklaste surdegsbrödet, kastrullbröd. I med ett par deciliter mjöl och så vatten och upp i överskåpet igen för nattvila. I morse hade degen rest sig fint och i med rågsikt, kummin och ytterligare vatten. Degen fick sen jäsa till dubbel storlek, ungefär två timmar tog det. Från bunke till kastrull och jäsning runt en timme till.

Gräddning i runt 35 minuter, doftade inte lika mycket nybakat som jag är van vid, inte förens brödet kom ut ugnen. Såg lite platt ut, tror att vi hade för stor kastrull helt enkelt. Väl uppskuret var det inte lika platt som det såg ut och gudomligt gott!



Detta kommer garanterat att göras om, skulle kunna slänga i lite frukt och nötter nästa gång. Utveckla kastullbrödet. Jag är riktigt stolt över mitt första surdegsbröd, det var enklare än jag trodde och mycket godare än de limpor man köper på affären. Sen är det lite som att ha barn att ha en surdeg i kylen, den behöver mat, kärlek och omvårdnad. Ivrig som jag är satte jag även en vetesurdeg,vill prova att göra levainbröd!

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP